Перший урок у третьому класі
Тема
: Україна – наш спільний дім
Мета. Формувати поняття учнів про Батьківщину, як спільний
дім українського народу, розширювати знання про рідний край, його звичаї і
традиції. Розвивати почуття людяності, інтернаціоналізму. Виховувати любов до
людей, до рідної країни.
Матеріал до уроку. Карта України, Державний Герб, Прапор,
Гімн України. Картини з краєвидами рідного краю, пісні «Здрастуй, школо», «Хай радіють
усі, «Ой є в лісі калина», презентація до уроку, голуб миру.
Звучить музика, діти заходять до класу і сідають за парти.
Вчитель. Дорогі діти, ви стали на цілий рік старші і
сьогодні знову прийшли у свій клас, зустрілися з друзями, то ж помандруємо у
світлу і чарівну країну, де здобувають нові знання, вчаться вчитися, жити і
дружити. Давайте
привітаємо один одного в рідній школі з днем Знань веселою піснею
(на парті у кожного текст пісень).
Давайте
прочитаємо акровірш і дізнаємося, про що будемо говорити на уроці.
Слайд 1
У полі ранковому, в смутнії дні
Краса твоя, ненько, чарує.
Розпалю гарячі, іскристі огні
А все що було, хай лютує.
Їду, лечу в ті краї, де дитинство
Невпинно, мов птаха, майнуло
Алеї барвисті, пишні сади
І серце вже смуток забуло! (діти відповідають)
Слайд 2
Правильно, тож починаємо наш перший урок, тема якого звучить так: «Україна —
наш спільний дім».
Слайд 3
А
тепер пригадаймо, яке свято ми відзначали 24 серпня? (Відповіді учнів). Так, це
свято нашої незалежності, волі, свободи. То ж і урок наш стосується цієї
визначної події. А тепер скажіть мені, що таке ДІМ? (Відповіді учнів).
Звичайно, це приміщення, в якому проживають люди, це ще може бути приміщення
для розміщення різних установ, офісів. А як ви розумієте слово СПІЛЬНИЙ?
(Відповіді учнів). Так, спільний — це такий, який належить багатьом, усім,
стосується всіх.
Слайд 4
А
тепер погляньмо на малюнки. ДІМ однієї родини, де спільно
проживають батьки, діти, дідусь і бабуся та інші члени, ведуть своє спільне
господарство.
Слайд 5
А тепер
подивіться на цей малюнок — це багатоквартирне житло, СПІЛЬНИЙ ДІМ, де проживає
багато родин, вони живуть хоч кожен у своїй квартирі, але у спільному домі і
також мають спільне господарство: газ, воду, освітлення, опалення, двір і т.д.
Слайд 6
А в цьому домі розміщені державні
установи (малюнок). Це дім банку. Слайд 7
І
ось погляньте на карту України — це карта нашої Батьківщини. В кожному її куточку
живуть родини, батьки і діти, бабусі і дідусі у своїх власних будинках або в
багатоповерхівках, в селі чи в місті, але всі ми живемо в одній державі — в
Україні, яка і є для всіх нас спільним домом. Отже, спільний дім — це про
людей, які проживають в одній державі, мають спільну територію, господарство.
Україна — це спільний дім для народу України.
Слайд 8
А
ми з вами на початку казали, що наш урок присвячений дню Незалежності. А що
таке НЕЗАЛЕЖНІСТЬ? (Відповіді учнів). Незалежний — це той, який не залежить від
інших, ні від кого, самостійний, вільний. А вільний — означає ніким не
гноблений, не поневолений, незалежний, самостійний. Двадцять років тому народ
України здобув свою волю і незалежність, про яку мріяв і за яку самовіддано
боровся, та став самостійно управляти своєю державою, своїм господарством. В
історії українського народу були такі часи, коли Україна була під владою інших
держав і не могла самостійно і вільно розвиватися, тобто була поневолена,
залежна від інших, які нав’язували свою волю, свою культуру, погляди на життя.
А сьогодні ми — вільні і незалежні, відроджуємо свою мову, історію, культуру,
традиції і звичаї, притаманні українцям з споконвіків. Ми живемо на своїй
рідній землі, яка зветься Україна, а ми — українці.
1 учень.
Ми живемо у світлому краю,
У вільній незалежній Україні.
Наснагу тут плекаємо свою
І небеса над нами сині-сині.
Усе в нас є: озера і ліси,
Степи і гори, ріки і долини,
Моря і море вічної краси,
Усе для щастя і життя людини.
|
2 учень.
З глибин віків тут мій народ живе —
Співучий, вільний, з доброю душею.
І особлива музика пливе,
А українець нерозривний з нею.
Тут все, до чого поглядом торкнись,
Любов’ю дише, чарами й красою.
Лиш полюби, уважно придивись
І це навік залишиться з тобою.
|
3 учень.
Край чарівний і працьовитий люд.
Земля родюча і вода прозора.
Тут визира краса з усіх усюд
І вільна воля в душах неозора.
|
4 учень.
Душа покорена ніколи не була.
Завжди до волі прагнуть наші люди.
Ми всім бажаєм миру і тепла,
Та українець завжди вільний буде
В усі віки, в усі складні часи
І буде так, допоки сонце грає.
Душа в нас зіткана з любові і краси
І воля нам ясним промінням сяє.
|
5 учень.
Ми незалежні, вільні, наче птах.
До всіх народів світу завжди щирі.
І долю власну ми тримаємо в руках,
Живемо з усіма людьми у мирі.
|
Слайд 9
Вчитель.
Так, ми живемо з цілим світом у дружбі та мирі. І в нас, в Україні, живуть не
лише самі українці, хоч їх переважна більшість. Поруч з нами вільно і щасливо
проживають представники інших національностей: росіяни, білоруси, татари,
узбеки, поляки, чехи та багато інших. Та всі вони є народом України, ми живемо
у спільному домі. Нам усім вистачає місця і ніхто не робить різниці між людьми
за національними ознаками, тут всі рівні в своїх правах. Кожній людині
відкритий простір для праці, навчання, творчості, відпочинку. Живи, трудись,
навчайся, займайся улюбленою справою — ти живеш у вільній і незалежній державі,
в чарівному куточку планети — в Україні. Люди різних національностей мають
право знати свою рідну мову, між собою нею розмовляти, читати книжки, вивчати
її в своїх школах, але для всіх людей в Україні є обов’язковою державна
українська мова. Так у всьому світі заведено: людина, живучи в певній країні,
повинна обов’язково знати мову цієї держави, щоб розуміти, що діється навколо,
про що говорять і пишуть. Ось і ми з вами повинні дуже добре знати свою
державну мову, бо для українців ця мова рідна, близька і дорога серцю, тому
треба підносити її до вершин, гордитися нею, бо вона не тільки державна, а ще й
дуже красива, багата, мелодійна, чарівна, як і душа українського народу.
Слайд 10-26
Послухайте уважно казку
Якось
Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали
елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці дисципліну і
порядок. Діти Росії – владність, Польщі – здатність до торгівлі, італійці
одержали хист до музики…
Обдарувавши
всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину.
Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою
стрічкою, а на голові багряний вінок з червоної калини.
-Хто
ти? Чого плачеш? – запитав Господь?.
-Я
Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові і пожеж. Сини мої на
чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті нема
правди й волі.
-Чого
ж ти не підійшла до мене скоріш? Я всі таланти вже пороздавав. Як же зарадити
твоєму горю?
Дівчина
хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її:
-Є
у мене найцінніший дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня.
Узяла
дівчина – Україна – дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилася
низенько Всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.
(Діти співають пісню «Ой є в лузі калини». Нагадати, що
калина теж є символом України).
Ви
– майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її
культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і
незалежність України, поважайте наш народ і нашу мелодійну мову.
А хто скаже, як у світі, люди з інших країн, навіть
ніколи не побувавши в Україні, можуть впізнати нашу Батьківщину. Як ви гадаєте?
(Міркування дітей).
Перш ніж я
допоможу вам знайти правильну відповідь, послухайте таку казку – легенду.
Слайд 27-32
Жила собі жінка. І мала вона трьох синів. Сини зростали
чесними, сміливими, дуже любили свою неньку і готові були віддати за неї своє
життя.
Виросли
сини і розійшлися по світах, прославляючи свою матір. Найстаршому мати
подарувала на згадку про себе золоту корону з трьома промінцями. Корона
зігрівала людей, вела вперед. За цю трипроменеву корону люди дали першому
синові ім'я Тризуб.
Середньому сину мати дала в дорогу
синьо-жовтий одяг. Сміливий і сильний був середній син, і прославив він свою
матір добрими звитяжними вчинками. Люди запам'ятали його і назвали Прапором.
А
найменший син отримав у дарунок від матері соловейків голос. І де б він не був,
усюди лунала його дзвінка урочиста пісня. За цей голос і величний спів люди
дали йому ім'я Гімн.
Так і
донині по всьому світу золотий тризуб, синьо-жовтий прапор і урочистий гімн
прославляють рідну неньку-Україну. (Слайд 32)
То чи
зможете ви тепер сказати, як люди з інших країн можуть впізнати нашу Батьківщину?
( за символікою).
Слайд 34
А хто знає, що символізує тризуб?
Число три завжди вважалось числом казковим, чарівним.
Тризуб означає триєдність життя – батько, мати, дитя, які символізують силу,
мудрість і любов. Тризуб ще відображає і єднання трьох стихій – землі, води,
повітря, без яких неможливе життя. Якщо придивитися уважно до герба, то можна
ще й скласти слово з його частин – воля. Адже до волі завжди прагнув
український народ.
Слайд 35
Що символізує прапор України?
Державний прапор України - це національний прапор України, що являє
собою прямокутне полотнище, яке складається з двох рівних за шириною
горизонтально розташованих смуг – синього та жовтого.
Жовтий колір – це колір пшеничної
ниви, колір зерна, що дарує життя усьому сущному на землі. Жовтий колір – це й
ще колір жовтогарячого сонця, без лагідних променів якого не дозрів би, не
заколосився б життєдайний хліб.
Блакитний колір – це колір ясного,
чистого мирного неба. А хіба без живлющої матері – води визрів й заколосився
хліб? От вам і ще один блакитний колір – колір цариці – води.
Слайд 36
Послухаємо
уривок Гімну України, пригадуючи історію свого народу та сповнимося гордістю за
його бойові та трудові досягнення. (звучить Гімн України).
Завдання кожного справжнього
громадянина України – знати, поважати символи своєї держави, не дозволяти
глумитися над ними, гордитися ти, що ми живемо у вільній державі.
Слайд 37
А зараз я пропоную пограти в гру
«Чарівна квітка» (натискаючи на пелюстки, тим самим і обираємо запитання).
Слайд 38-47
Вікторина «Україна -най-, -най-, -най»
Поговоримо про
те, яка наша земля най, -най». (Діти дають відповіді на запитання).
Так , наша
Україна дуже мальовнича, красива, співуча. Це чудовий куточок землі, багатий
відкриттями, врожаями, піснями, гостинністю.
Асоціативний кущ
Слайд 48
Скажіть-но тепер, як ми можемо дбати
про свою державу? Що ви мрієте зробити, коли виростите для України? Давайте на
дошці навколо карти України запишемо слова – побажання, щоб наша держава стала
найкращою у світі.( щаслива, могутня, багата, розвинена. незалежна, вільна,
квітуча, екологічно чиста, горда, міцна, тощо).
Слайд 49
Лище від нас самих залежить сьогодні і
завтра нашої країни. Через кілька років ви, нинішні учні, будете вирішувати її
долю. А щоб розвивати свою країну, зробити з неї квітучий сад, успішну державу
у світі, потрібно творчо і плідно працювати, а вам, діти, добре навчатися, щоб
стати будівничими і творцями своєї країни, нашого спільного дому, в якому нам
випало щастя жити.
Слайд 50 Учень.
Наш спільний дім — це Україна.
Тут наш лунає сміх і спів.
Вона для нас одна-єдина,
Бо це земля моїх батьків.
|
Учениця.
Земля батьків — це Батьківщина.
Ми знаємо з дитячих літ.
Звідсіль веде мала стежина
В безмежний розмаїтий світ.
|
Учень.
Та, де б не був в далекім краї,
Як добре не жилося б в нім.
Розлука завжди серце крає
Й колись покличе в спільний дім.
Який пригорне і зігріє,
Віддасть частиночку душі.
Так тільки рідний дім уміє…
Тому сюди завжди спіши.
|
Учениця.
І спільний дім тебе впізнає,
Повіє вітерцем легким.
Зустріне свіжим короваєм,
До ніг простеле рушники…
|
Всі. Наш спільний дім — це Україна!
Слайд 51-93
А тепер давайте
дружно заспіваємо чудову пісню про Україну «Хай радіють усі» .
Дійсно, людина
щаслива і радісна тоді, коли все добре, коли є мир. Діти, а який птах
символізує мир на Землі? (голуб).
Слайд 94
Давайте разом, усім класом, випустимо
цього красивого птаха у чисте голубе небо на знак того, що всі ми бажаємо миру.
Миру на Землі, на Україні, миру в родинах , миру в душах і серцях кожного з
нас. (Діти виходять на вулицю, щоб випустити голуба миру).